السبت، ٢٨ يونيو ٢٠٠٨

ودّع هواك

ودع هواك

كان يجلس فى عربته وسائقه يجرى بها في شوارع المدينة المزدحمة بفعل سارينة الحرس التي تتقدمه وعربة المطاردة التي تتبعه وهو مشغول عما يدور بالشارع ببعض التقارير الوزارية التي أعتاد مراجعتها في سيارته قبل وصوله لمكتبه بالوزارة

توقف الموكب فجأة فتنبه وسأل الحرس الذي يجلس بجانب السائق

- هو فيه إيه

= معرفش يافندم ح انزل أشوف

- طيب بسرعة عندي ميعاد مع السيد رئيس الوزرا

ودع هواك وأنساااااااااااااااااااااانى ................. عمر اللى فات ما ح يرجع تااااااااااااااااااااااانى

وقف رجل رث الثياب في وسط الطريق يشدوا بصوت جميل وجهوري بهذه الأغنية مما أصاب حركة المرور على الكوبري بالبطء الشديد وأسرع رجال حراسة السيد الوزير لإزاحة هذا الرجل عن الطريق بقسوة مفرطة

نظر السيد الوزير من شباك السيارة للرجل وكأنه يعرفه من حين مما أثار انشغاله الشديد به طوال النهار.

===============================================

- أهالي دايرتى الكرام لم أترشح في دائرتكم الموقرة طمعاً في مناصب فأنا والحمد لله وزير لوزارة هامة منذ 5 أعوام ولا ينقصني المناصب ولكن ترشحت طمعاً في خدمة أهلي********************************************** ************************************************** ************************************************** ************************************************** ************************************************** ************************************************** ************************************************** ************************************************** ************

= معقولة يا فندم خطبة رائعة

- يعنى تفتكر المعركة خلصت لصالحي كده ده المنافس من الأخوان وأنت عارف دول بيعملوا إيه

= ما تقلقش جنابك كأن سيادتك بقيت عضو في البرلمان خلاص ........... أت ط م ن

دار هذا الحوار أثناء نزوله من منصة الشادر الأنتخابى المقام على حساب رجال الأعمال والتجار في الدائرة ووسط تصفيق وهتافات حاشدة لجناب سيادة الوزير المعجزة الذي سيحيى الدائرة بعد رميم

ودع هواك وأنساااااااااااااااااااااانى ................. عمر اللى فات ما ح يرجع تااااااااااااااااااااااانى

وقف نفس الشخص يردد الأغنية بنفس طريقته التي استطاعت أن تعلو على هتافات جمهور الشادر

وكما في كل مرة تدخل الحرس لأبعاد هذا الرجل بطريقة مهينة
لكن ظل طيف هذا الرجل يلاحق خيال وزيرنا بشكل مزعج له
- الله دى خامس مرة أشوف الراجل ده وكأني اعرفه أنا شفته فين قبل كده
سأل الوزير نفسه وهو يتطلع إلى خياله في محاولة لتذكير نفسه بهذا الشخص الغريب
= فيه حاجة جنابك
سأله مدير مكتبه وهو جالس بجواره في السيارة
- الراجل ده كأنى أعرفه
= راجل مين جنابك
- الراجل بتاع ودع هواك ده
= يا باشا ولا يهمك أنت تشغل نفسك ليه بالناس الغريبة دول ، ده تلاقيه راجل مجذوب
- لا ده كأني اعرفه ، تقدر تجيب لي معلومات عنه
= الصبح يكون كل حاجة عنه على مكتب سيادتك

= سعادتك ده التقرير عن الراجل الغريب بتاع أمبارح
- آه هات و ريني
الاسم محمد جمال علم الدين
السن 55 سنة
محل القامة 15 شارع .... من ميدان .... السيدة زينب القاهرة
العمل بائع جرائد
- أيه ده
= فيه إيه جنابك
- ده أنا فعلاً أعرفه
= سيادتك تعرف الأشكال دى
- أممممممم
- سيبنى دلوقتى لو سمحت
آه يا زمن بقى محمد جمال زعيم الشلة واللي كان بيدينى على قفاي بقى بياع جرايد وقال إيه أنا بقيت وزير لا ومرشح نفسي نائب برلماني
آه ه ه ه ه ه مين كان يصدق ده أنا ما كنتش عاجبه وكان يا ما بيخلينى أروح لأمي وأنا معيط

- حضرلى عربيتي الشخصية حالاً
= حاضر جنابك .....بس المواعيد الل.....
- ألغى مواعيدي النهاردة فيه حاجة مهمة عايز أعملها
= طيب أقول للحرس يجهز
- لا مش عايز حد معايا .. كفاية السواق
نزل سيادته من الوزارة وصوت محمد جمال يرن في ذاكرته
ودع هواك وأنساااااااااااااااااااااانى ................. عمر اللى فات ما ح يرجع تااااااااااااااااااااااانى
طول عمرك ح تبقى زى البنات كل ما واحد يكلمك تعيط

- أدخل هنا يا شوقي
قالها الوزير لسائقه وهو يتأمل حارته القديمة التي لم يطأها منذ أن تزوج بنت أستاذه في الكلية وكانت سر نجاحه وتقدمه حتى وصل بفضل حميه إلى درجة رئيس قسم في كليته بالرغم من وجود من هم أكفأ منه
ياااااه الدنيا أتغيرت
- وقف هنا يا شوقي واستناني
وطلع منزل متهالك هو نفس عنوان محمد جمال في التقرير ونفس عنوانه منذ أن كانوا في الصبا
وقرع شقة يدل بابها عما يوجد بداخلها من فقر مدقع
ودع هواك وأنساااااااااااااااااااااانى ................. عمر اللى فات ما ح يرجع تااااااااااااااااااااااانى
أستقبله وجه محمد جمال بالأغنية ذاتها وكأنه ينتظر قدومه
- أيه يا سيد محمد أنت مش عارفنى
= وأزاى ما عرفكش ياد...... دا أيدي دى ياما سلمت على قفاك
-عيب كده أنا جاى علشان أطمن عليك وأشوفك لو عايز حاجة
= والنبي.......كنت شفت أمك اللى قعدت تدعى عليك لغاية لما ماتت
- عيب كده مالكش دعوة بأمي
= ولا كنت شفت أخوك الموظف الغلبان اللى طردته من فليتك لما جه يطلب منك تساعد أبنه في النيابة
- الله.. يظهر انك بني ادم معندكش ذوق طيب قولي أتفضل.........
= ولا كنت شفت أختك المتجوزة موظف غلبان لما اتصلت بيك علشان تشوف واسطة لجوزها لما نقلوه سوهاج
- طيب قولى أتفضل ونتكلم
= أمشى ياله من هنا بدل مأضربك على قفاك زى زمان
- ما يصحش كده يا سيد محمد ده أنا برضه وزير وممكن اع.............
= وزير يا روح أمك ....... ده الكلام اللى تقوله للناس اللى ما يعرفوش أصلك ولا فصلك تحب أحكيلك ولا ناسي
- ده أنا جاى النهاردة علشان أشوف أهلي وحبايبى ونرجع الأيام الجميلة بتاعت .......
= بقولك أمش ياد يابن .... أنت باين عليك عايز تتهزأ
- طيب سؤال لو سمحت يا سيد محمد ...........
= أسأل وغور من وشى
- أنت كل شوية تظهر لي وتغنى الأغنية السخيفة دى ليه
= سخيفة يا بن ..... مش بقولك أمشى يابن....
طاخ.........وأغلق محمد الباب في وجه سعادته
وظل لدقائق وهو متسمر في مكانه
يااااااااااااه برضه أنتصر على حتى وأنا وزير وهو صعلوك
وأنا اللى فاكر انه ح يترمى أدام رجلي لما يشوفني ويغرقني طلبات وأنا أزله زى ما كان بيزلنى وأنا عيل
ياااااااااااااااااااااه ده أنا صغير قوى

يا أهالي الدايرة الكرام لقد شرفنا اليوم رجل أقل ما يقال عنه انه من عظماء هذا الوطن
لقد شرفنا اليوم السيد الوزير والعضو المحترم في مجلس الشعب ليشكر أهالي الدائرة على ثقتكم الغالية به
لقد تفضل سيادته وشرفنا اليوم ليوفى لدائرته وأهلها فضلها عليه فليتفضل سيادته بإلقاء كلمته
فليتفضل
فليتفضل
ينبهه مدير مكتبه بلكزه خفيفة في كتفه لكنه لم يكن موجود معهم بفكره كان مع
ودع هواك وأنساااااااااااااااااااااانى ................. عمر اللى فات ما ح يرجع تااااااااااااااااااااااانى


هذه القصة مستوحاه من قصة بنفس العنوان لأستاذى رحمه الله
عبد الوهاب مطاوع
فى كتاب من فضلك أعطنى عمرك

ليست هناك تعليقات: